perjantai 29. tammikuuta 2016

kiusaaja

Jokin enkeli on ainakin suojellut minua, koska ensimmäinen työkokeilupaikkani oli niin ihana. Ihmiset olivat niin mukavia ja ihania, ymmärsivät oikeasti minua melkeinpä kaikessa ja töihin oli aina kiva tulla laskematta mukaan niitä typeriä ahdistuskohtauksia, jotka tulevat ihan vain minun omasta päästäni.

Jos taas olisin tullut ensimmäiseksi tähän nykyiseen paikkaani silloin yli vuosi sitten, olisin varmaan hajonnut palasiksi. Mutta ei tässä mitään -- nyt minulla on kova kuori ja kukaan muu kuin minä itse ei tuosta vain saa minua uskomaan, että olen paska -- painu sinä vain helvettiin siis.

skins, cassie, and fuck you -kuva

Työpaikalla on eräs ämmä, joka sai minut itkemään viikko sitten, tuntemaan itseni niin pieneksi ja arvottomaksi. Tällä viikolla hänen käytöksensä on ollut vaan niin naurettavaa, että en oikein enää jaksa tehdä muuta kuin nauraa.
Minä en osaa ensi-yrittämällä jotakin -- hän tiuskii ja väittää hitaaksi.
Minun pitäisi hänen mukaansa pyytää apua, jos olen epävarma jossakin -- pyydän apua ja hän viittaa siihen, että olen vain yksinkertainen, minun pitäisi "käyttää vähän maalaisjärkeä".
En osaa tehdä kassalla jotakin -- hän nöyryyttää minua asiaakkaan edessä juuri tällä "maalaisjärki"-jutulla.
Hän pistää minut ylitöihin tuosta vain, en saa lähteä ennen kuin olen tehnyt tämän ja tämän asian. En saa pidettyäni taukoaniakaan, koska en ole tarpeeksi nopea työajalla.
Teen mitä tahansa, hänellä ei ole koskaan minulle mitään hyvää sanottavaa ja kaiken huonon hän sanoo niin epäreilusti ja armottomasti, kuin minä olisin vain roskasakkia, joka nojailee työpaikalla tehden mitään.
Mutta kun minä teen. Minä teen parhaani kaikessa ja teen niin nopeasti, että naamani muuttuu punaiseksi stressistä ja uupumuksesta. Minä yritän ja yritän ja yritän, mutta se ei riitä, koska en ole superihminen.

sad -kuva

Muut työntekijät ovat kivoja. He eivät ole valittaneet minulle hitaudesta, tyhmyydestä, laiskuudesta tai asenteesta. Eli onko se vika todella minussa, kun vain yksi ihminen näkee minut huonona työskentelijänä?
Puolet ajasta ajattelen, että olen hullu, koska tämä tyyppi hymyilee, nauraa ja juttelee toisille kuin ei mitään -- kuvittelenko minä vain ne sanat, jotka hän sanoo minulle, jotka saavat minut itkemään, jotka saavat minut turhautuneeseen raivoon?
Ja sitten hän tulee minun luokseni ja minä tiedän -- minä en ole niin sokea, etten näkisi, kun joku selvästi inhoaa minua.

feel, insecure, and i AM -kuva

Onneksi minä tiedän myös muuta.
Minä olen harjoittelija -- tulen mokaamaan monta kertaa ja se on okei.
Minulle ei ole mitään kokemusta tästä alasta -- minun ei tarvitse osata kaikkea ensimmäisellä eikä toisella eikä kolmannellakaan kerralla.
Minä en ole tyhmä, vaikka hän niin sanoisi.
Minä en ole laiska, vaikka hän niin sanoisi.
Minä en ole epäonnistunut paska, vaikka hän saisi minut tuntemaan niin.
Hänellä se asenne-ongelma on, ei minulla.

Oli kai se aikakin, että minäkin sain itselleni kiusaajan. Harmi vaan hänelle, koska hän ei minua saa maahan. Olen jo niin väsynyt ja turta, että hän ei voi koskea minuun mitenkään.
Päivän päätteeksi vain nauran ja mietin miten vaikeata jonkun noin pikkusieluisen elämä voi olla. Välillä lasken päiviä siihen, koska tämä viimein loppuu.

anime, quote, and fine -kuva

2 kommenttia:

  1. Joskus käy se paska tuuri ja eteen osuu tuollainen ihminen. Työpaikkoja on niin erilaisia ja niin on ihmisiäkin, joskus sinne mukaan sitten mahtuu oikein kunnon kusipää.
    Mutta aivan mielettömän ihanaa että osaat ajatella noin fiksusti ja positiivisesti koska olet aivan oikeassa, olet harjoittelija jolla ei ole kyseisestä alasta mitään kokemusta joten tottakai sulla menee enemmän aikaa oppia tietyt asiat.

    Mutta tommonen ylitöissä pitäminen ja taukojen kieltäminen on kyllä jo oikeasti laitonta. Vaikka sulla ei olekaan työsopimusta (eihän sellasta tehdä työkokeilussa?) niin sulla on yhtälaiset oikeudet kuin muillakin. Ehkä sun kannattais puhua tosta siellä työkkärissä koska eihän tommonen nyt ole reilua millään tavalla eikä hän sais todellakaan toimia noin.

    Tsemppiä sulle muruseni hurjan paljon,
    muista että oot hyvä ja ihana ja n.1000000 kertaa parempi ihminen kun joku tommonen kusipää ämmä joka purkaa omaa huonommuuden tunnettaan muihin.
    Haleja <3

    VastaaPoista
  2. Voimia tuollaisen ihmisen kanssa toimiminen vaatii varmasti paljon. Hyvä että tiedostat, että se mitä sen suusta tulee ei ole totta. Luultavasti se on jonkin sortin power tripillä, ei tuollaisille ihmisille kuuluisi antaa työharjoittelijoita. Muista kertoa vastaavalle opettajallesi työharjoittelun lopussa, ettet suosittele samaa harjoittelupaikkaa muille oppilaille ja perustele miksi. Meillä ammattikoulutuksessa opettajat pitivät listaa hyvistä ja huonoista harjoittelupaikoista, mistä oli meille opiskelijoille suuri apu. Eiväthän ne opettajat halua että opiskelijansa eivät opi harjoitteluistaan mitään, tai niin se ainakin kuuluisi mennä.

    Ja tuo taukojen kieltäminen ja ylityöt ovat tosiaan laittomia, kai sullakin on se työharjoittelusopimus kirjattu harjoittelun alussa, niissä pitäisi olla sovitut työtunnit ja taukoajat. Voihan se tuntua hankalalta puolustaa itseään ja sanoa vastaan, mutta voit yrittää vedota siihen sopimukseen.

    Paljon paljon voimia, keskity siihen että teet asiat ennemmin kunnolla ja niin hyvin kuin pystyt, kuin siihen että saat ne superlyhyessä ajassa tehtyä. Harjoittelussa on kyse nimenomaan siitä että asiat oppii tekemään kunnola ja lopputulos on hyvä, kuin se tehokkuus. Tehokas voi olla vasta sitten kun osaa ja tuntee työnsä kuin omat taskunsa. SItä ennen annat itsellesi luvan tehdä asiat omassa tahdissasi, sanokoon tuo pikkusielu mitä tahansa. Anna sen sanojen jäädä omaan arvoonsa ja kuuntele ennemmin niiden muiden kehuja. Olet varmasti hyvä harjoittelija!

    VastaaPoista